X
تبلیغات
زولا

فانوس

ما پولمان را چطور خرج میکنیم! انگلیسیها چطور!

ما پولمان را چطور خرج میکنیم؟ بعبارت دیگر پول ما توی جیب چه کسانی میرود؟ یا شاید بهتر این باشد که بپرسیم از پولهای ما وقتی به شکل هنگفت خرج میشود چه عاید ما میشود؟ البته بهتر است در این پرسش، آنهایی که پول توی جیبشان میرود را در زمره ما یعنی عامه مردم ایرانی بحساب نیاوریم. حالا برای اینکه بحث به درازا نکشد دو مثال را در قالب دو تصویر مقایسه کنیم. هر دو از حضور دو شبکه تلویزیونی در رسانه اجتماعی فیسبوک برداشته شده است. یکی شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان متعلق به ایران و دیگری شبکه تلویزیونی انگلیسی زبانی که در سال 2014 در انگلستان فعالیتش را شروع کرده است. شبکه دوم به نام تلویزیون مسلمانهای بریتانیا، تلویزیونی است که هدف خود را تولید برنامه های تلویزیونی نه برای هیچ فرقه ای یا گرایشی از اسلام و یا نه بخاطر تعلق خاطر به گروهی خاص از مسلمانها و نه حتی لزوما در راستای شرح و بیان اسلام و احکام اسلامی عنوان کرده است. شبکه ای به ادعای خود برای به نمایش گذاشتن بهترینها از جامعه مسلمان در بریتانیا. ناگفته پیداست که شبکه مذکور که منبع مالی تامین کننده اش را آگهیهای بازرگانی و کمکهای خیریه عنوان میکند با توجه به نیازهای جامعه بریتانیا تاسیس شده است. جامعه ای که بخش در خور توجهی از آن را مسلمانهای بریتانیایی تشکیل میدهند. جامعه بریتانیا در سالهای اخیر با رشد افراطی گری و نظریه های تند برآمده از تفسیرهای افراطی از دین اسلام و تاثیرات وهابیت مواجه بوده است. به گفته وزارت کشور بریتانیا بیش از پانصد شهروند بریتانیایی به عراق و سوریه رفته اند تا به دولت داعش بپیوندند. خردورزی و خردگرایی که انکار نمیتوان کرد در جامعه بریتانیا ارزشی نهادینه شده است حالا حکم کرده تا تلویزیونی تاسیس شود تا جامعه مسلمهانهای بریتانیا را که به دلایل مختلف فرهنگی و زبانی و قومی در بریتانیا به حاشیه رانده شده و انزوا گزیده بوده است را هدف برنامه های خود قرار دهد. یکی از دلایل مهم گرایش جوانهای مسلمان بریتانیایی به ایدیولوژیهای افراطی نظیر داعش همین واقعیت انزوای جامعه مسلمانها در بریتانیا بوده است  و احساسات خشمگینانه و انتقامجویانه ناشی از این واقعیت برای جوانهای مسلمان بریتانیایی . جوانهایی که در بریتانیا بدنیا آمده و در این کشور رشد کرده و به مدرسه و دانشگاه رفته اند ولی خود را در خانه و بریتانیا را خانه خود نمی بینند و لذا تبلیغات و پروپاگاندای داعش آنها را جذب میکرد. حالا تلویزیون مسلمانهای بریتانیا آمده است تا با معیارهای حرفه ای رسانه ای در بریتانیا برنامه های جذابی تولید کند که بطور خلاصه نشان دهد میتوان مسلمان بود و بریتانیایی و اما به اختلالهای هویتی  که بعضا برای جوانهای مسلمان در این کشور بروز کرده بود دچار نشد. برنامه هایی که نشان دهد میتوان زن مسلمان محجبه در بریتانیا بود ولی در کنار زن مسیحی و بی حجاب بریتانیایی در سطوح مختلف جامعه ظاهر شد و از همان سلیقه ها و علاقه های جاری و نیز مورد تایید در بریتانیا بهره مند بود. عنوان بعضی برنامه های این شبکه موید چنین مضامینی است: ایمان و تناسب اندام، ساعت چای، َآشپزخانه حلال، ساعت خواهرها،موسیقی ملهم از ایمان،نسل من، مسلمانهای بریتانیا،روحیه شهری و غیره. 

برگردیم به بحث پول خرج کردن! در مثال شبکه تلویزیونی مسلمانهای بریتانیا میبینیم که چطور با خردمندی و هوشمندی شبکه ای در بریتانیا تاسیس میشود که نیازهای جامعه بریتانیا را بطور کلی تامین کند هر چند مخاطبان اصلی این شبکه مسلمانها هستند اما در نهایت سود آن به جیب همه مردم بریتانیا میرود وقتی مسلمانهای این کشور نیز خود را بخشی از این جامعه و کشور و ملت و هویت بریتانیایی میبینند و به شکلی مثبت ترغیب به مشارکت در امور جامعه و سودرساندن به جای ضرر و آسیب زدن به کشور میشوند. اما مثال دوم یعنی شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان متعلق به جمهوری اسلامی ایران. به تصویری از ویدیویی که از فعالیت تبلیغی این شبکه در رسانه های اجتماعی و در فیس بوک منتشر شده نگاه کنید. عنوان این ویدیو از این قرار است: نگاه کنید که چطور جتهای جنگنده انگلیسی محموله مهمات داعش را هدف قرار میدهند. بعد ما شاهد تصاویر منتشر شده از صفحه رادار جت انگلیسی هستیم که روی هدف قفل و سپس شلیک میکند و انفجاری که در سطح زمین مشاهده میشود. پرسش خیلی ساده است: حالا این یعنی چه؟! آن ژورنالیست یا سردبیر خبری که اداره شبکه اجتماعی این تلویزیون را بعهده دارد چه منظوری  برای انتشار این ویدیو بعنوان مثال در راستای حضور و فعالیت این تلویزیون در فضای رسانه های اجتماعی داشته؟ اگر مثلا از او پرسیده شود معیارهای انتخاب و دلایل انتخاب و انتشار این محتوا و معیار قضاوت ژورنالیستی خودت را توضیح بده آیا چه فکر و ایده و هدفی را برخواهد شمرد؟! انتظار این ژورنالیست یا سردبیر از مخاطب خود چیست؟ یا بعبارت دیگر وی انتظار برانگیختن چه فکر و ایده یا احساساتی را در مخاطب خود مد نظر داشته است؟ انتشار این محتوا، البته صرفا بعنوان یک مثال که مورد توجه ما قرار گرفته است، از نظر وی چگونه به جذب مخاطب و کنش متقابل او ،از ظن این ژورنالیست، قرار است منجر بشود؟ به هر حال هر خبرنگار و یا دبیر و یا سردبیر و یا هر نام و عنوان دیگری که برای او قایل میشوند برای هر مطلب و محتوایی که تهیه و برای عموم منتشر میکند و حتی برای خط به خط و تصویر به تصویر آن مطلب و محتوا باید دلیل و توضیحی علمی و حرفه ای داشته باشد. من فکر میکنم هدف این ژورنالیست چه در تهران پشت میز نشسته باشد و چه در لندن، این بوده که مخاطب پس از دیدن این ویدیو از شادمانی به هوا بپرد و به تشویق جت جنگنده انگلیسی و خلبانهای آن و نیز فرماندهان و دولتمردان انگلیسی بپردازد! از اینکه کشور همسایه ما پاره پاره و عرصه تاخت و تاز قدرتهای منظقه و فرا منطقه ای است و معلوم نیست در آینده نیز آبستن کدام حوادث باشد و احتمالا دود آن چطور به چشم ما برود، خوشحال شود. یا اینکه متوجه دلیل حضور نظامی انگلستان در عراق و جنگنده آن کشور در آسمان این کشور بشود/ نشود؟! از سیاستهای انگلستان و شرکای منطقه ایش در تشکیل داعش و یا واقعیتها و نحوه مبارزه بریتانیا با داعش مطلع بشود/ نشود؟! ما این را وا میگذاریم به قضاوت مخاطب و قضاوت و درک و دانش خبرنگار مورد سوال!

افسوس که ما پولمان چطور و کجا خرج میشود و انگلیسیها پولشان را کجا و چطور خرج میکنند!


تلویزیون انگلیسی مسلمان بریتانیایی و تصویر ویدیویی که در فیس بوک منتشر کرده.


تصویر ویدیویی که تلویزیون ایرانی در فیسبوک منتشر کرده.

نظرات (1)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
وب متفاوت و زیبایی دارین خیلی خوشحال شدم دوباره به وبتون اومدم خیلی خیلی خیلی خوشحال میشم به وب منم سر بزنین ممنون
98651
جمعه 30 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 12:34 ق.ظ
امتیاز: 0 0