X
تبلیغات
رایتل

فانوس

سی و سه پل فرو ریخت!

                         

 

اگر بگوییم ایران را با اصفهان می شناسند بیراهه نگفته ایم، اصفهان با جاذبه های گردشگری و شاهکارهای معماریش همچون نگینی بر انگشتری این مرز و بوم کهن می درخشد. بسیاری از شهرهای توریستی جهان خواهان اعلام خواهر خواندگی با اصفهان بوده اند. محور فرهنگی، تاریخی اصفهان از میدان نقش جهان و خیابان چهارباغ عباسی آغاز می شود و تا خیابان چهارباغ بالا و پلهای تاریخی خواجو و سی وسه پل ِ چهارصد ساله ادامه پیدا می کند. متاسفانه بی کفایتی و جهالت (و یا حتا تعمد و خیانت) بسیاری از مسوولین امر ساخت و سازهای غیر استاندارد و تخریب بافتهایی از این محور فرهنگی، تاریخی را در سالهای اخیر به دنبال داشته است. پیشتر مساله ی برج جهان نما بود که در محدوده ی هفتصد متری میدان نقش جهان و با بهای تخریب کاروانسرای صفوی تحدید ساخته شد و حریم میدان نقش جهان را نقض کرد: میدان نقش جهان که یکی از نخستین آثار باستانی ایران است که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است و از آن به عنوان یکی از بزرگترین میدانها در جهان یاد می شود. پس از پیگیریهای مستمر یونسکو سرانجام در سال هشتاد و چهار چانه زنیها و لجبازیهای طرفهای ایرانی به نتیجه نرسید و مجبور شدند طبقاتی از این برج را تخریب کنند و از ارتفاعش بکاهند.  

 

                         

 

اما ماجرای متروی اصفهان: بر خلاف تمامی مخالفتها و اعتراضهای مردم و عده ای از مسوولین و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی ، پروژه ی متروی اصفهان با لجبازی خاصی و برخلاف تصویب ابتدایی جهت عبور از محور شمس آبادی، با هدف عبور از محور چهارباغ آغاز شد. بافت منحصر به فرد خیابانهای چهار باغ عباسی و چهارباغ بالا تخریب شد تا درست در وسط این محور فرهنگی تاریخی دستگاههای حفر تونل یک شرکت خارجی قرار بگیرند و بعدها هم ایستگاههای مترو که قرار بوده ساختمانهایی فراتر از صرفن ورودیهای ایستگاه باشند، ساخته شوند! 

شهریور هشتاد و هشت خبرهای انحراف دستگاه حفر کننده ی تونل درست در زیر سی و سه پل و آسیب پایه های پل افشا شد. شهرداری مسوولین قطار شهری را از مصاحبه های مطبوعاتی منع کرد. پس از آن به تکذیب مساله پرداختند. عباس حاج رسیولیها، رییس شورای اسلامی شهر پس از تکذیب قضیه اعلام کرد که تونل بدون مشکل از زاینده رود عبور کرده است و مساله این است که ایستگاه نزدیک رودخانه باشد یا روبروی ساختمان شورای شهر! عبدالجواد زعفرانی، مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان در پاسخ خبرنگار ایلنا جهت مصاحبه ی تلفنی گفت: "شما احتمالن با یک زعفرانی دیگر کار دارید"! (به نقل از فاطمه حاتمی خبرگار ایلنا)

پس از اشاره ی کارشناسان به نشست حدود 8 سانتیمتری در محور چهارباغ و پذیرفتن نشست 1 سانتیمتری توسط زعفرانی، پس از اینکه معلوم شد خبر وجود مصالح غیر عادی بتون مانند در بین خاکهای حفر شده که به قسمتی از پی یک سازه شباهت داشته اند و در واقع قسمتهایی از پی سی وسه پل بوده اند، نیز صحت دارد، حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان در مجلس اعلام کرد که انحراف حدود 40 متری دستگاه حفر (تی بی ام) عمدی بوده است و کسی که دسترسی به رمز عبور دستگاه حفر داشته است در دست تعقیب است! (به نقا از ایرنا)

کارشناسان سازه معتقدند شعاع تاثیر پذیری سی وسه پل حداقل 50 تا 100 متر است، که نه تنها این حداقل رعایت نشده است بلکه با انحراف 40 متری اعلام شده از طرف مسوولین به قسمتی از پی سی و سه پل آسیب وارد شده است. گویا شرکت آلمانی پس از بررسی قضیه راهکار بخصوصی ارایه نکرده است و تنها به رفع مسوولیت از خود پرداخته است. یک منبع آگاه در سازمان قطار شهری در خصوص توقف عملیات حفاری گفته است: دستگاه TBM قادر به پیچش با شعاع کمتر از ۲۲۵ متر نیست در حالی که با توجه به انحراف ایجاد شده اگر بخواهیم تونل را به مسیر اصلی خود برگردانیم و به ایستگاه تعبیه شده در خیابان چهارباغ بالا برسانیم، باید دستگاه با شعاع ۱۲۵ متر بچرخد که غیر ممکن است. اگر دستگاه مسیر خود را ادامه دهد و با کمترین شعاع یعنی ۲۲۵ بپیچد، از زیر فونداسیون هتل سوئیت و مغازه های اطراف آن عبور می کند و با این مشکل مواجه می‌شویم که تونل به ایستگاه تعبیه شده نمی‌رسد. (به نقل از ایلنا)

امروز هیئاتی از یونسکو به اصفهان سفر کرده اند تا به بررسی مساله بپردازند. در صحبت با روزنامه نگار جوانی که مساله ی سی و سه پل را مورد تحقیق قرار داده است دریافتم که گروهی از جوانان اصفهانی تمام تلاششان را به کار بسته اند تا شاید اینبار نیز از طریق یونسکو بتوانند حکم توقف عبور قطار شهری از زیر سی وسه پل را بگیرند، در مملکت خودمان که پرونده ی شکایتها از دست اندر کاران پروژه ی متروی اصفهان که به جایی نرسید! اما اگر در آینده ای نه چندان دور با این تیتر در خبرها روبرو شدید که " سی و سه پل فرو ریخت" ، تعجب نکنید! 

  

از آرشیو وبلاگ قبل در بلاگفا، نوشته شده در تاریخ دوازدهم اسفند 88.

نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)