X
تبلیغات
زولا

فانوس

نقاشیهای دیواری و میورال

 

اولین زایش راستین هنری انسان که در سپیده دم تاریخ ظهور پیدا میکند و نخستین بارقه ی تمدن بشری بحساب می آید که همچنان تداوم خود را در بطن زندگی بشر از جهت زیبایی فضا و تلطیف زندگی حفظ کرده است نقاشی دیواری است.

آنچه امروز از زندگی انسانهای نخستین می دانیم اطلاعاتی است که از مطالعه و بررسی نقاشیهای ابتدایی انجام شده بر روی دیوارهای غارهایی به دست آمده که نخستین محیط زندگی انسان را تشکیل می داده اند.و این ویژگی برتر هنر و آثار هنری در همه ی دوران زندگی بشر است که همیشه بازگو کننده ی جزییات و حقایق ظریفی است که همانگونه که دیدروت از رمانهای ساموئل ریچاردسون بیان می کند:سرشار از حقایقی است که موثق ترین مورخین از بیان آن ناتوانند.


نقاشی سقف توسط ژان اندره ریکسن-تولوس فرانسه

                 

حکایتهای جاتاکا از غارهای اجانتا 

در دوران معاصر نقاشی دیواری نیز تحت تاثیر جنبش مدرنیسم و تاثیرات متعاقب آن تا کنون شکل گسترده تری به خود گرفته است.از منظر زیبایی شناختی مولفه هایی همچون دانش و بینش هنرمند،عوامل محیطی و زمان و از منظر سازه ای مولفه هایی همچون پیشرفت در ساخت مواد و مصالح باعث به اوج رسیدن این هنر شده اند.به طور کلی تفاوت این نوع نقاشی با نقاشی انجام گرفته بر روی سه پایه و بوم نقاشی در این است که نقاشی دیواری باید در تناسب با معماری و محیط اطراف خود شکل پیدا کند و هماهنگ شود و به لحاظ مقیاس بزرگتر نقاشی کاری طاقت فرسا میباشد که البته در پایان و نتیجه تاثیر شگرفی ایجاد می کند.این نوع نقاشی به دو شیوه ی مستقیم یا غیر مستقیم انجام می گیرد.در شیوه ی مستقیم نقاش پس از انجام زیر سازی مناسب بر روی سطح دیوار با ترکیبات متنوع و نامحدودی از رنگها و طرحها به بیان ایده های مورد نظر خود می پردازد اما از آنجا که این نوع نقاشی تحت تاثیر عوامل محیطی باد و بارندگی و ... دوام کمتری دارد لذا بیشتر در نقاشیهای انجام شده در فضاهای داخلی از این روش استفاده شده است.اما در روش غیر مستقیم قطعه هایی از کل نقاشی جداگانه و در کارگاه ساخته میشود و سپس همانند سفال برجسته یا شیشه های منقوش بر روی دیوار نصب میشوند.این روش از دوام بیشتر اما تنوع رنگی محدودتری در مفایسه با روش فرسک بونو برخوردار است و لذا کمتر در نقاشیهای فیگوراتیو استفاده می شود.

از بزرگترین مشکلات ایجاد شده در نقاشیهای دیواری انتظار داستان سرایی و یا بخصوص بیان شعارهای خاص است.عاملی که همیشه و در همه ی انواع هنری باعث نزول و سقوط ارزش اثر هنری در حد یک اعلان و یا طرح تبلیغاتی می شود.هنرمند باید در بیان ایده های خویش از آزادی کامل برخوردار باشد که البته این امر در زمینه ی نقاشی دیواری که معمولن کارفرمایی نیز وجود دارد که خواهان طرحی خاص برای دیوار مورد نظر می باشد کمتر است اما به هر حال باید توجه داشت که نقاشی دیواری به لحاظ اینکه در ابعاد غالبن بزرگ و در معرض دید همگان قرار دارد تاثیر مستقیمی بر حالات و روحیات افرادی که به طور مدامبا این نقاشیها روبرو هستند دارد(فرضن به لحاظ زندگی در محلی که نقاشی بر روی دیوار آن قرار دارد) لذا در انتخاب رنگها و طرحها باید مطالعات بیشتر در زمینه های روانشناسی انجام گیرد: تاثیرات رنگها و طرحهای مختلف،تفاوتهای سنی افرادی که در مواجهه با این نقاشیها قرار میگیرند(مثلن مکانی که کودکان و نوجوانان یا افراد مسن با آن مواجه میشوند)همه از اهمیت بالایی برخوردارند.پرویز حیدرزاده از جمله ی اساتید دانشگاه و محققینی که در زمینه ی نقاشی دیواری در ایران تحقیق می کند اینطور بیان می کند که بجای استفاده از طرحهای پیچیده و نا مفهوم و یا شعار پردازی بهتر است به نقاشیهای ساده تر و با مفاهیم فرهنگی و تمدن اصیل ایرانی پرداخته شود.به امید روزی که آن دیوارهای تاریک و زشت محیطهای زندگیمان با بهری گیری از این هنر والا که قدمتی همسن کل زندگی انسان دارد شکل زیباتر و روشن تری به خود بگیرند و از تاثیرات شگرف رنگها و مواجهه ی هر روزه با آنها انرژی و نشاط بیشتری در ضمیر ما جاری گردد.

 

نظرات (1)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
من را یاد فیلم هامون انداختی
اما به راستی صلت کدام قصیده ای هستیم ما ؟
جمعه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 08:08 ب.ظ
امتیاز: 0 0